AKTIVITI AKU

Thursday, February 9, 2012

ni ceta arini 9 feb - mata aku bengkak

aku sakit mata soo aku google dan terjumpa artikel dari Berita Harian mengesahkan pasal sakit mata atau lebih dikenali dengan nama ketumbit

ada 2 jenis ketumbit
1. stye - Dari segi rupa bentuk Stye, biasanya nanah akan tertonjol keluar di sekitar bulu mata,
2. Chalazion - pula nampak seperti ketulan pada kelopak dan bengkak pada bahagian dalam mata.
Punca:
Punca Chalazion biasanya disebabkan oleh kelenjar yang tersumbat manakala bagi Stye pula, kadangkala bulu mata dan juga bulu roma di kelopak mata punya folikel yang dijangkiti kuman sehingga ia bengkak. Stye hanya berlaku pada kelopak mata (kulit) yang punya kelenjar minyak seperti kulit biasa yang punya kelenjar peluh serta liang roma.

oklaa nanti aku smabung balik..nak chow chin chauu bye..kalau nak baca lebih info sila click kat bawah link ni yaaa..

ketumbit

No comments: