AKTIVITI AKU

Monday, May 21, 2012

kek Gula Hangus - 1st time nasib menjadi

Jumaat malam seperti biasa aku ada Usrah dirumah jiran aku..so kali ni aku dha berabis pikir dah ni nak membawa apa ler tuk makan2 nanti..nak dtg tangan kosong tak sedap plak kan...

aku google punya google (mampus kalau company aku tau aku google kena guna Bing laa) hahaha lantak laa..aku jumpa kat myresepi.my..resepi yang paling mudah dan senang sekali..godak dia guna blender ajer..giler kentang...

so aku pun saling ler resepinya yooo..kul 5pm aku dh cabut dari opis..(KLCC beb kul 5 tu kalau mau dia nak jem..kul 8pm gak aku sampai umah) tapi nasib aritu mungkin niat aku suci nak ker kelas Usrah kan hahaha so jalan bole dikatakan clear..

sesampai ajer dirumah aku terus keluarkan bahan2 dari fridge..godak2 segala nye..teng teng..sekali jadik weiii Alhamdulillah..siap bersarang tu...



Resepi akan ku kopipes ya

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 camt soda bikarbonat
4 biji telur
2 camb mentega

Cara-cara

Step 1

1. Masak Gula dengan api sederhana hingga hangus
2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.


Step 2
1. Blender telur + susu pekat + tepung + soda. Sebatikan.
2. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
3. Perap adunan selama lebih kurang 30 min.
4. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam+-

No comments: