AKTIVITI AKU

Monday, October 31, 2011

KUIH KUNDAS...

hahah kali ni entry yang bebaik aja pasal makanan yaa..walaupun stress makan tetap makan..soo kali ni adalah kuih kundas..di mana kuih ni aku selalu makan masa kecik2 kat kampung Muor aku..dulu yang buat kuih ni adalah Wak Gambreng. soo memang terkenal laa kuih kundas wak gambreng..(skang wak gambreng dah arwah dah)..kuih ni dulu dimakan cicah dengan kuah kacang..sedap nye Ya ALLAH yang tahu..

soo kali ni aku nak makan kena laa buat sendiri..carik punya carik so jumpa laa resepi yang terhebat dari cousin aku cikgu Awa..terima kasih cikgu..ajaran mu tidak sesat dan saya patuh mengikuti cuma ada sikit kelencongan bahaya saya telah memandai menambahkan lagi satu bahan kedalam resepi mu cikgu hehehhehhee...so inilah gambar dan resepi kuih kundas itu

Kuih Kundas



Bahan-Bahan

tepung gandum
gula
baking powder (cap royal)
soda bicarbonat (cap king)
garam sikit ajer
sedikit air

cara-cara

1. gaul semua bahan tadi sehingg menjadi doh.
2. biarkan selama 1/2jam or 1 jam atau lebih ikut suka.
3. cubit sedikit uli nipis, kemudian masukkan dalam minyak yang panas
4. sentiasa siram minyak kat atas doh td sehingga dia naik kembung.
5. selepas kekuningan, angkat dan hidang.

No comments: